دسته‌بندی نشده

روش های تولید روغن های گیاهی

سلام

شاید شما هم در سطح شهر مغازه های روغن گیری را دیده باشید ما در این مقاله میخواهیم به صورت خلاصه شما را با روش های مختلف روغن گیری آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

فرآیند روغن گیری به صورت کلی گرم کردن و فشردن دانه گیاه می باشد و از دیر باز با این روش اقدام به روغن گیری می کرده اند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های جدیدتری برای روغن گیری استفاده می شود پس با ما همراه باشید تا با این روش ها آشنا شوید.

همچنین شما برای تهیه و خرید انواع روغن های خالص گیاهی و تهیه شده به روش پرس سرد و بن ماری می توانید به فروشگاه صنم گل مراجعه کنید ما با افتخار خالص ترین روغن های گیاهی را برای شما تولید و برای فروش در اختیار شما قرار داده ایم. انواع روغن های گیاهی با مصارف آرایشی و بهداشتی، درمانی و ماساژ شامل : روغن سیاهدانه خالص، روغن آرگان خالص، روغن نارگیل خالص، روغن بادام تلخ خالص، روغن بادام شیرین خالص، روغن خشخاش خالص، روغن فندق خالص و ….

الف- روغن گیری به روش پرس گرم:

این روش که قدیمی ترین روش روغن گیری می باشد به این صورت می باشد که دانه های گیاه را در دمای بالا گرم کرده و سپس در انواع دستگاه های فشرده سازی تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن خارج شود. تهیه روغن خالص در این روش بیشترین بازده را دارد زیرا با گرم کردن حداکثر میزان روغن موجود در دانه بیرون خواهد امد اما به دلیل اینکه دانه ها تا دمای بسیار زیاد گرم می شوند برخی از خواص اصلی روغن ها از بین می روند بخاطر همین به لحاظ حفظ خواص روغن این روش هیچ گاه توصیه نمی شود اما برخی از تولید کنندگان بدلایل اقتصادی اقدام به روغن گیری از این روش می کنند.

ب- روغن گیری به روش پرس سرد:

در این روش با چرخ کردن و تحت فشار قرار دادن دانه های روغنی اقدام به روغن کشی می کنند. اساس کار دستگاه های پرس سرد شبیه دستگاه چرخ گوشت می باشد. دانه ها در این روش به صورت سرد درون دستگاه ریخته شده و روغن آن استحصال می گردد. به دلیل استطکاک بسیار زیاد و فشرده شدن دانه ها در این روش هم موقع روغن گیری دانه ها گرم می شوند اما طبق استانداردهای موجود روغن تولید شده در لحظه خروج از دستگاه می بایست دمایی کمتر از 75 درجه سانتی گراد داشته باشد. در این روش اکثر خواص روغن حفظ شده و یکی از بهترین روش های روغن گیری می باشد.

ج- روغن گیری به روش بن ماری

اصولا بعضی از گیاهان بخصوص گیاهانی که خواص آن در برگشان می باشد فاقد روغن می باشند اما برای استفاده از خواص آنها برگ یا دانه گیاه درون یک روغن پایه قرارداده می شود و با گذشت زمان و حرارت دهی اندک خواص و عطر و بوی آن گیاه به روغن پایه منتقل می شود. شاید نام آشنا ترین روغن تهیه شده به روش بن ماری روغن بنفشه می باشد. در این روش گل های بنفشه درون روغن پایه خالص قرار داده شده و پس از زمانی نزدیک به سه ماه روغن بنفشه حاصل خواهد شد. میزان ماده موثره موجود در این نوع روغن گیری به دو عامل حالص بودن روغن پایه و میزان گیاه موجود در آم بستگی دارد. پس از گذشت زمان مورد نیاز روغن با فیلترهای ویژه تسویه و سپس در اختیار شما قرار می گیرد. روغن های گیاهی مانند روغن مورد، روغن رزماری، روغن صدر، روغن بنفشه و … از این روش تولید می شوند.

اما نکته مهم در این روش نوع روغن پایه می باشد اصولا از روغن کنجد، روغن زیتون و روغن بادام شیرین به عنوان روغن پایه استفاده می گردد که روغن بادام شیرین به دلیل خواص ویژه آن و چربی کمتر در بین روغن های پایه بهترین می باشد اما به دلیل قیمت بالاتر آن کمتر از آن به عنوان روغن پایه اسنفاده می شود.

ما در مجموعه تخصصی صنم گل باد داشتن دانش و تخصص روغن گیری سعی کرده ایم بهترین روغن های گیاهی را برای انواع مصارف آرایشی، بهداشتی، درمانی و ماساژ در اختیار شما قرار دهیم.

کلمات کلیدی: روغن، روغن خالص، فروش روغن، خرید روغن، روغن گیاهی، فروشگاه، روغن آرگان، ارگان، خالص، سیاهدانه، خشخاش، بادام تلخ، روغن بادام تلخ، روغن بادام شیرین، بادام شیرین، نارگیل، نارگیل خوراکی، روغن نارگیل، آرایشی، آرایشی بهداشتی، سفید کننده، ضد لک،

دیدگاهتان را بنویسید